Etiketter

mandag 7. mars 2011

Fastelavnsboller

Fastelavn er over.  Egentlig sluttet jeg å lage fastelavnsboller for mange år siden, mine ble alltid små, harde og lite festlige. men så fant jeg en oppskrift i lørdagsVG som så litt fristende ut, den ble prøvd. DET ble andre boller!!
Her er oppskriften:
Ca 1300 g hvetemel
200 g sukker
1pk fersk gjær
1 ss honning
3 ts kardemomme
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
6,5 del melk
2 egg
200 g smør (Jeg brukte Soft)
Smuldre gjæren i melken, tilsett honning, sukker, kardemomme, vaniljesukker, bakepulver, egg og halvparten av melet.
Arbeid deigen sammen i maskin.  tilsett gradvis resten av melet og det smyke smøret i små biter. (Jeg smuldret det i melet).
Arbeid deigen til den er smidig og slipper bollen.
Heve.  Trille ut bollene, heve igjen.  Steke 10-15 minutter ved 200 grader.

Jeg laget boller og kanelsnurrer.  Egner seg sikkert til kringle også.

God bakst!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar